Avrupa Komisyonu Dijital Tek Pazar Stratejisi açıklandı
Avrupa Komisyonu’nun ilk 10 önceliğinden biri olan, telif hakları kurallarına yönelik değerlendirmelerin de yer aldığı “birleşik tek bir pazar” ile bağlantılı olarak, Komisyon’un Dijital Tek Pazar Stratejisi açıklandı. Strateji’de, belirlenen hedefler ve bu hedeflerin gerçekleştirilmesi için öngörülen 16 faaliyet (yasa teklifleri, analizler, mevcut düzenlemelerin ve direktiflerin incelenmesi) yer alıyor.
Yaratıcı endüstrilerin ve telif hakları ağırlıklı sektörlerin ekonomideki önemli rollerinin de anahatlarıyla yer aldığı Strateji’de, hak sahiplerinin yeni eserler üretmeye devam edebilmeleri için yüksek koruma standartlarının sürdürülmesinin gerekliliği belirtilerek, “telif hakları, Avrupa’da yaratıcılığın ve kültür endüstrisinin temelini oluşturmaktadır” deniliyor.
Komisyon, telif hakları sisteminin AB ülkeleri arasında birbiriyle daha uyumlu hale getirilmesine ihtiyaç olduğunu belirterek, “AB medyasının ve yenilikçi içeriklerin maddi kaynaklarını koruyarak, kullanıcılara sunulan imkanların maksimize edilmesini ve içerik yaratıcılarına yeni fırsatlar oluşturulmasını sağlayacak çözümler” önermeyi hedefliyor.
Bu doğrultuda, “2015 yılı bitmeden, Komisyon tarafından, ulusal telif hakları düzenlemeleri arasındaki farkları azaltmak ve daha fazla uyumluluk ölçütleri dahil ederek AB çapında kullanıcılar için eserlere daha geniş çevrimiçi erişim sağlamak amacıyla yasa teklifleri yapılacak. Tekliflerde; (i) yasal yollarla edinilmiş içeriklerin taşınabilirliği, (ii) görsel-işitsel sektörde hakların değerine saygı göstererek, yasal yollarla satın alınmış çevrimiçi hizmetlere sınırlar arası erişim sağlama, (iii) içeriğin belli amaçlara yönelik (örneğin araştırma, eğitim, metin ve veri madenciliği vb.) sınırlar arası kullanımlarında, uyumlu istisnalar aracılığıyla daha fazla yasal belirlilik, (iv) telif haklarıyla korunan içerikle ilgili olarak aracı kurumların faaliyetlerine dair kuralların netleştirilmesi ve 2016 yılında (v) fikri mülkiyet haklarına dair yaptırımların sınırlar arası uygulanabilirliğine ve ticari boyuttaki ihlallere (‘parayı takip et’ yaklaşımı) odaklanarak, yaptırımların modernize edilmesi yer alacak.”
Strateji’ye buradan, Dijital Tek Pazar’la ilgili tüm dokümanlara buradan erişilebilir.