Eğitimde E-İçerik Çalıştayı Sonuç Bildirgesi ve Kararları
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından geliştirilen Fatih Projesi ile yayıncıların ilişkisinin değerlendirildiği “Eğitimde E-İçerik Çalıştayı” 15-16 Aralık tarihlerinde Armada Hotel İstanbul’da gerçekleştirildi.
Yayımcı Meslek Birlikleri Federasyonu (YAYFED) Yayıncılar Meslek Birliği (YAYBİR), Türkiye Yayıncılar Birliği (TYB), Basın Yayın Birliği, Basım Yayın Meslek Birliği, ve Türkiye Eğitim Yayıncıları Derneği üyesi yayıncıların yer aldığı Çalıştay’a TÜBİTAK, Milli Eğitim Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı ve Kültür ve Turizm Bakanlığı yetkilileri de katıldı.
İki gün süren Çalıştay’da Hak Yönetimi, İş Yönetimi ve İçerik Yönetimi başlıklarında çalışma grupları oluşturuldu. Yayıncıların ve ilgili bakanlık görevlilerinin katıldığı çalışma gruplarında konu başlıklarına ilişkin kararlar oluşturuldu. Çalıştay, alınan kararlara ilişkin tüm katılımcıların ortak yaptığı tartışma ve kararların onaylanması ile son buldu. Çalıştay’da alınan kararlara son halinin verilmesi için, daha önce Çalıştay’ın düzenlenmesi için yayıncı örgütlerinin temsilcilerinden kurulmuş olan “eğitimde e-içerik temas grubu”na yetki verildi.
Eğitimde E-İçerik Çalıştayı ile ilgili haber videolarına şu linklerden ulaşabilirsiniz:
http://www.kure.tv/webtv/803-haber/e-kitapta-neler-olacak/9973-Bolum/106794/
http://video.mynet.com/cihanhaberajansi/Egitimde-e-icerik/1390083/
Çalıştay Sonuç Bildirgesi ve Kararlar
Üç çalışma grubunun tartışmaları ve değerlendirmeleri üzerine inşa edilen Çalıştay kararlarında;
– Yayıncıların Fatih Projesi’nin yürütülmesinde daha fazla söz sahibi olması gerektiği,
– Fatih Projesi kapsamında kullanılacak elektronik içeriğin adil bir bedelle ücretlendirilmesi gerektiği,
– Eğitimde dijital içeriğin yanı sıra basılı materyallerin de kullanımının devam etmesi gerektiği,
– Milli Eğitim Bakanlığı’nın yayıncılık sektöründeki ağırlığının zaman içerisinde azaltılması gerektiği,
– Hak Yönetimi konusunda şeffaflık ve getirecek bir hak yönetim sisteminin kurulması ve Fatih Projesi kapsamında öğrencilere dağıtılacak tablet bilgisayarların, hak yönetim sistemi ilkelerine riayet eden üretimlerine de açık olması gerektiği gibi noktalar ön plana çıktı.
Yayıncı meslek örgütleri tarafından yayımlanan Eğitimde E-İçerik Çalıştayı Sonuç Bildirgesi ve Kararları’nı tam metin halinde yayımlıyoruz:
EĞİTİMDE E-İÇERİK ÇALIŞTAYI
SONUÇ BİLDİRGESİ
Sayın Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın 22 Kasım 2010’da kamuoyu ile paylaştığı “F@tih Projesi” ve öğrencilere ücretsiz tablet bilgisayar dağıtım projesi, bütün kamuoyunda olduğu gibi yayıncılar arasında da büyük heyecan uyandırmıştır. Eğitimde E-İçerik Temas Grubu inisiyatifi ile Yayımcı Meslek Birlikleri Federasyonu tarafından, 15-16 Aralık 2011’de sözkonusu proje ve çalışmalara yönelik sektörel eğilimlerin belirlenmesi ve ortak görüş oluşturabilmesi amacıyla, yayıncılık sektörünün tüm temsilcileri ile Kültür ve Turizm Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, BTK, TÜBİTAK ve TOBB’dan temsilcilerin de katıldığı “Eğitimde E-İçerik Çalıştayı” düzenlemiştir.
Bilgi toplumu olma sürecinde, yenilikçi fikirler, girişimler ve teknolojik gelişmelerle ivme kazanan e-dönüşüm hedefleri doğrultusunda yürütülen çalışmalarda, fikir ve sanat eseri niteliğindeki içeriklerin sağlanması ve yönetilmesi temel bileşen olarak belirlenmektedir. Eğitim ve öğretimde fırsat eşitliği sağlamayı ve okullarda BT araçlarının öğrenme ve öğretme sürecinde etkin kullanımını amaçlayan e-kitap ve görsel veya görsel-işitsel materyallerle desteklenen zenginleştirilmiş içerikli z-kitap formatlarının kullanılmasının tasarlandığı “F@tih Projesi”nde e-içeriğin sağlanması ve yönetilmesi bileşeni elektronik yayıncılığın bir uygulaması olarak yayıncılık sektörünü doğrudan ilgilendirmektedir.
Teknolojinin çok hızlı gelişmesinin her sektöre olduğu gibi yayıncılık sektörüne de etkisi büyük olmaktadır. “F@tih Projesi” bunu daha da hızlandırmıştır. Tüm paydaşlarda ortak bir bilinç ve ortak bir dil oluşturulmasının gerekliliği açıktır. Elektronik yayıncılığın ürünleri olan e-içeriklerin; hak, üretim ve iş modelleri üzerine fikirlerin, bilgilerin ve birikimlerin tartışılması, ortak aklın belirlenmesi için “Eğitimde E-İçerik” konulu bir çalıştaya ihtiyaç duyulmuştur.
Eğitimde E-İçerik Çalıştayı’nda ele alınmasında yarar görülen konulara ilişkin bir hazırlık olarak, sektörel eğilimlerin belirlenmesi amacıyla, yayıncılık sektöründe faaliyet gösteren ilgili tüm birlik ve derneklerin katılımıyla 30 Kasım 2011’de Çalıştaya Hazırlık Toplantısı düzenlenmiştir. Arama konferansı sisteminde yürütülen hazırlık toplantısında Eğitimde E-İçerik Çalıştayı’nda ele alınması gerekli konular ortaya çıkartılmış, üç ana başlıkta toplanmıştır.
“Eğitimde E-İçerik” konusunda Hak Yönetimi Çalışma Grubu, İçerik Yönetimi Çalışma Grubu ve İş Yönetimi Çalışma Grubu olarak üç ayrı çalışma grubuyla yürütülmesi uygun görülmüş, Eğitimde E-İçerik Çalıştayı’nın programı bu doğrultuda oluşturulmuştur.
Eğitimde E-İçerik Çalıştayı’nda elektronik yayıncılık kapsamında örgün ve yaygın eğitimde kullanılması tasarlanan nitelikli içeriğin oluşturulması ve zenginleştirilmesi, dijital haklar yönetimi ile içeriğin temini ve iletilmesi hususundaki tüm konular Hak Yönetimi, İçerik Yönetimi ve İş Yönetimi çalışma gruplarında konunun profesyonelleri ve uzmanlarınca tartışılmıştır. Eğitimde E-İçerik Çalıştayı kapsamında, sektörel eğilimler çerçevesinde, çalıştay konularına ilişkin ortak görüş oluşturulması amacıyla yapılacak tüm çalışmalar, bilgi toplumu ve fırsat eşitliğini hedefleyen etkin ve sürdürülebilir bir eğitim anlayışı temelinde demokratik ve katılımcı bir yaklaşımla gerçekleştirilmiştir.
KARARLAR
Çalıştay; e-içerikli bir eğitim sisteminin hak, içerik ve iş yönetimleri bileşenleri çerçevesinde düzenlenmesi gerekliliğinden hareketle, konuyu bu üç başlık altında değerlendirmiştir. Düzenlenen çalıştayda, aşağıdaki hususların katılan ve temsil edilen yayıncı dernekleri ve meslek birliklerinin ortak görüşleri olarak açıklanmasına oybirliği ile karar verilmiştir.
Eğitimde sürdürülebilir ve sağlıklı bir eğitim ve kültür yayıncılığının varlığı demokratik, rekabete açık bir bilgi toplumunun vazgeçilmez unsurudur. Bu çerçevede eğitimde yayıncılığın görevi, öğretmenlere ve öğrencilere mevcut tüm mecralar üzerinden, sürekli biçimde, etkili eğitim araçları ve hizmetleri sağlamaktır. Eğitimde teknolojik gelişmelere duyarlı, bilginin güncellenmesine açık bir elektronik yayıncılık; e-içeriğin doğrudan yayıncılar tarafından oluşturulmasına, oluşturulmuş e-içeriğe, öğretmen ve öğrencilerin serbestçe erişmesine, erişilen e-içeriğin üzerindeki telif haklarının korunarak adil bir bedel karşılığında kullanılmasına dayandırılmasına ilişkin hususlar önemle vurgulanmaktadır.
Anaokulundan yükseköğretime, yirmi milyon civarındaki öğrenci kitlesiyle Türkiye’de hemen hemen herkes eğitimle doğrudan ilişkilidir. Zira ya öğrenci ya veli ya da eğitimci kimliği her birimizin kimliklerinden biri durumundadır. Dolayısıyla hepimizin ortak geleceği olan öğrencilerimize yönelik hizmetler söz konusu olduğunda, yayıncılar olarak kendimizi taraf değil ortak gördüğümüzü, bu bilinçle düşünüp hareket ettiğimizi öncelikle ve özellikle ifade etmek isteriz. Küresel toplumun ve ekonominin beklentilerine paralel bilgi, beceri, değer, yeterlilik ve yetkinliklerin her bir öğrenciye kazandırılmasını, belirttiğimiz bilincin, yüklendiğimiz rollerin ve kimliklerin bize yüklediği zorunlu bir görev olarak görüyoruz.
Bu görevi Fatih Projesi gibi önemli ve devasa bir proje vesilesiyle ifa ederken, eğitim süreçleri için hazırlanıp sunulacak içerik; yatırım, maliyet, araç, platform gibi tüm bileşenlerin içinde en önemli unsur hâline gelmektedir.
15–16 Aralık 2011 tarihlerinde yayın ve eğitim dünyasının paydaşlarının bir araya gelerek yaptıkları müzakereler sonucunda ortaklaşa oluşturdukları görüş ve öneriler aşağıda arz edilmektedir:
1. “Ze-kitap”, ücretsiz dağıtılan zorunlu ders kitaplarına karşılık gelecek şekilde “multimedya unsurlarıyla zenginleştirilerek hazırlanmış e-kitap” anlamında; “e-içerik” ise, “eğitim aracı ve kültür ürünü olarak yayıncılar tarafından bağımsız olarak üretilen eserler” anlamında tanımlanmasının gerekli olduğu düşünülmektedir.
2. Mevcut durumda FSEK’nin uygulanması zorunluluğu bulunmakla birlikte, dijital alandaki, uluslararası gelişmeler ve teknolojideki hızlı değişimler ile dijital alanın dayattığı sorunlar nedeniyle fikri haklar alanında uluslararası düzenlemelere paralel yeni bir yasa taslağının ivedilikle hazırlanması önerilmektedir.
3. Dönüştürülecek ve zenginleştirilecek eserler üzerinde oluşmuş ve oluşacak telif haklarının korunmasına, e-içeriklerin iletimi ve kullanımında hak ihlallerinin önlenmesine, dijital hak yönetimi (DRM) tekniklerinin ve toplu hak yönetimi usullerinin uygulanmasına yönelik iş ve işlemlerde, ulusal ve uluslararası mevzuat ve standartların gözetilmesi önem arzetmektedir.
Fatih Projesinin hayata geçmesi sürecinde, zenginleştirilmiş dijital içeriklerin çevrim içi ve çevrim dışı kullanımlarında bu eserler üzerinde oluşmuş veya oluşacak hak ihlallerinin önlenmesi ve izinsiz çoğaltımının engellenmesi için gerekli teknik koruma önlemlerinin alınması zorunluluk arzetmektedir.
4. Fatih Projesi kapsamında kullanılacak zenginleştirilmiş e-içeriklerin hak sahiplerine, eserlerinin kullanımından kaynaklanan ödemeler toplu hak yönetimi usul ve esasları çerçevesinde yapılması gerektiği önemle vurgulanmaktadır.
5. Oluşturulacak zenginleştirilmiş içeriklerin; metin, ses, görsel, görüntü, animasyon vb. unsurlarına ilişkin gerekli izinlerin alınması koşuluyla, sözleşmeler ile belirtilen süreler çerçevesinde kullanımlarıyla ilgili hak takiplerinin, Yayımcı Meslek Birlikleri tarafından yapılması yasal bir zorunluluktur.
6. Telif ve bağlantılı haklar ile mali hak sahiplerinin haklarının korunmasında etkinliğin arttırılması, ihlallerin önlenmesi ve caydırıcılığın sağlanması amacıyla basılı ve elektronik fikir ve sanat eserlerine ilişkin ihlallerin “Katalog Suçlar” kapsamına alınması önemle vurgulanmaktadır.
7. Talim Terbiye Kurulu incelemesinden geçmiş ders kitaplarının, Fatih Projesi kapsamında üretilecek zenginleştirilmiş içerikli versiyonlarının yanı sıra, AB ve Körfez Ülkeleri uygulamalarında olduğu gibi, tüm yayıncılara, eğitim ve kültür amaçlı kitaplar, kaynak kitaplar, eğitimi destekleyen e-içerik ve uygulama yazılımları üretme ve bunları kurulu eğitim bilişim ağları ve tablet bilgisayarlar üzerinden öğrenci ve öğretmenlere, bedeli karşılığında iletme imkân ve fırsatı sağlanması gereklidir. Bunu sağlamak üzere, öğrenci ve öğretmenlere verilecek araçlarda, içerik formatlarının platform-bağımsız olarak yayınlanmasına imkân veren çoklu format desteği aranmasının gerekli olduğu düşünülmektedir.
Fatih Projesi bileşenlerinden akıllı tahta/etkileşimli ekran uygulaması ile öğrenme nesneleri ve içeriklerin kullanılacağı tablet bilgisayarlara ilişkin iş ve işlemlerdeki farklılıkların göz ardı edilmemesi; İnternet üzerinden çalışan eğitim sistemleri ve portallarına da tabletlerden ve interaktif ekranlardan erişim sağlanması gerektiği hususu önemle vurgulanmaktadır.
8. Eğitim aracı ve kültür ürünü olarak yayıncılar tarafından bağımsız olarak Hak Yönetim Sistemi ilkelerine riayet edilerek üretilen e-içerik, tabletlerden ulaşılabilir olmalı ve tabletler internet bağlantısı dâhil olmak üzere okul dışında da kullanıma açık olmasının gerekli olduğu vurgulanmaktadır.
9. Hak yönetimi süreçlerinin federasyon ve meslek birlikleri, içerik ve iş yönetimi süreçlerinin ise yayıncı dernekleri ve/veya doğrudan yayıncılar, satıcılar ve kullanıcılar tarafından yürütülmelidir. Bu bağlamda sisteme özel ve içerikten bağımsız bir güvenlik yapısının kurulması gerekli görülmektedir.
10. Fatih Projesi kapsamında TTK onaylı MEB ve özel sektör ders kitaplarının zenginleştirilmesi işlemi ders kitabı ihalesinden sonra yapılmalı ve bütçelemede, zenginleştirmede oluşacak ciddi maliyetler dikkate alınmalıdır. TTK onaylı ders kitapların içeriğinin zenginleştirilmesinde, bu kitaplar üzerinde oluşmuş tüm haklar özenle ve tavizsiz korunmalıdır.
11. Basılı kitaptaki üretim maliyeti kalemlerinden sadece kâğıt ve baskı maliyeti sıfırlanmış olmakla birlikte; e-kitap ve diğer e-içeriklerde programlama, zenginleştirme, animasyon, iletim, görsel haklar, seslendirme ve benzeri türden yeni telif ve maliyet boyutları eklendiği gözden kaçırılmamalıdır. Bu çerçevede Zenginleştirilmiş içeriklerin bütçesinin belirlenmesi sürecinde, üretim maliyetlerinin dikkate alınması ve bütçenin piyasa koşulları ile meslek örgütleriyle işbirliği içinde gerçekçi bir şekilde tespit edilmesinin gerektiği hususu önemle vurgulanmaktadır.
12. Haksız rekabete yol açmaması bakımından e-içeriğin yalnızca yayıncılar tarafından üretilmesi, Milli Eğitim Bakanlığının e-içerik üretimi yapmaması gerektiği önemle vurgulanmaktadır.
13. Fatih Projesi’yle yakalanmak istenen dinamizm, zenginleştirilmiş içerikte yer alacak farklı türlerdeki malzeme ve bunların üretim sistemlerinin basılı kitaptan farklılıkları, İnternet’in kendine özgü doğası, teknolojinin gelişme hızı vb. göz önünde tutulduğunda, TTK onaylı ders kitapların zenginleştirilmiş içeriklerinin incelenmesinde, ders kitapları inceleme usul ve esaslarından farklı, yeni bir çerçeve geliştirilmesi gerekli görülmektedir.
Aynı kapsamda yayıncılar tarafından oluşturulacak eğitim aracı niteliğindeki yardımcı ve kaynak e-içeriklerin çeşit ve adetlerinin fazlalığı nedeniyle, bunların resmi bir onay merciinden geçerek kullanıma sunulması oldukça fazla zaman ve işgücü gerektireceğinden, içeriklerin sorumluluğu yayıncılara bırakılmalı, içeriklerde kanuni bir ihlal olması durumda sorumlu/muhatap yayıncılar olmalı, gerekli soruşturma adli makamlar tarafından yürütülmelidir.
14. Avrupa Birliği ve Körfez ülkelerinin deneyimleri dikkate alınarak, eğitim kalitesinin korunması ve geliştirilebilmesi için, tablet bilgisayarlara yüklenmiş zenginleştirilmiş içerikli e-kitap uygulamasının yanı sıra eğitimde basılı kitap kullanımı uygulamasının sürdürülmesinin gerekli olduğu düşünülmektedir.
15. Pilot uygulama sürecinin yapılandırılmasında ve sonuçlarının değerlendirilmesinde bilimsel olarak yetkin, geçerli ve güvenilir bir çerçeve kullanılmalı; tüm paydaşları tatmin edecek şekilde ve içerikte bir araştırma tasarımı yapılması için katılımcı olunmalı ve bağımsız kurumlarda sürece dâhil edilmeli; değerlendirmelerde öğretmen, öğrenci, idareci, yayıncı ve üreticilerin görüşleri bağımsız kurumlar tarafından alınmalı; ayrıca pilot uygulamada kullanılmak üzere üretilecek zenginleştirilmiş içeriklerde geri bildirim almaya yarayacak unsurlar da düşünülmelidir.
16. E-içeriklerin satın alınması süreçlerinde; rekabete dayalı, ölçülebilir ve şeffaf bir süreç olması gerekli görülmektedir.
17. E-içerikler geliştirilirken, içerik, ölçme ve değerlendirme unsurlarından ayrı düşünülmemeli, hem kazanımlara erişme düzeylerini belirleyecek hem de geliştirilen içeriklerin ve yapılan pilot uygulamaların etkililiğine ve verimliliğine dair geri bildirimler sağlayacak bir dizayn yapılması gerektiği vurgulanmaktadır.
18. E-içeriklerle ilgili fiyatlandırmalarda mecra (“Kim üretti? Nerede sergileniyor?”), erişim alanı (“Kapalı sistem mi?”, “Gruba, tablete yoksa akıllı tahtaya mı indirildi?”), süre ve adetler göz önünde bulundurulmalı; ayrıca ödemelerde toptan alım (sene başında ders kitabı alım sürecinde olduğu gibi) ve birim alım (tane başına indirim miktarına göre) yaklaşımlarından yararlanılmalı; alımlarda ise öğrenci ve öğretmenin kendi inisiyatifiyle kullanacağı bir miktar (kredi, voucher ticket, öğrenciye özel kredi, kredi kartı… gibi) tahsisatıyla hareket edilmeli; pilot uygulamanın ardından gelecek dönemde, rekabet şartları, tekelleşme tehlikesi ve özel sektörün duyarlılığı gözetilerek, tüm üretimler adil bir bedelle ücretlendirilmeli ve bedeli karşılığında kullanılmalıdır.
19. Eğitim sisteminin öğrenciden sonraki en büyük süreç elemanının öğretmen olması dikkate alındığında üretilecek olan e-içeriklerin kullanılmaları ve verimli sonuçlar alınması için, öğretmenlerin hizmet içi eğitimlerle bilgileri düzenli olarak güncellenmeli; aksi hâlde üretilecek içerikler, ulaştırılacak teknolojik imkânlar hedefleri sağlamaktan uzak kalacağı değerlendirilmektedir.
20. Teknolojinin kullanılmasına yönelik öğretmen eğitimleri, meslek örgütleri tarafından sertifikalandırılacak tanıtım elemanlarınca yapılmalıdır.
21. İçerik sağlayıcı yayınevlerinin ürünlerinin okullarda serbestçe tanıtılması için ortam yaratılmalıdır.
22. E-kitap ve zenginleştirilmiş içerik dâhil e-içerik ürünleri üzerindeki KDV ve diğer vergiler, basılı kitaplarla aynı oranda olmalı; e-içerik ürünlerindeki maliyet kalemlerindeki vergilendirme de yine aynı oranda olması gerektiği hususu vurgulanmaktadır.
23. Fatih Projesi ve eğitimde e-içerik uygulamaları kapsamında yapılacak düzenlemelerde yayıncılık sektörünün görüş ve önerilerinin yer almasını sağlamak amacıyla; ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile yayıncılık sektörünün temsilcilerinden (Yayıncı Meslek Birlikleri Federasyonu, Yayıncılar Meslek Birliği, Basım Yayın Meslek Birliği, Türkiye Yayıncılar Birliği Derneği, Basım Yayın Birliği Derneği ve Türkiye Eğitim Yayıncıları Derneği) oluşan sürekli çalışacak ve izleyecek “Eğitimde E-İçerik Temas Grubu” kurulması gerektiği önemle vurgulanmaktadır.
Yayıncı Meslek Birlikleri Federasyonu, Yayıncılar Meslek Birliği, Basım Yayın Meslek Birliği, Türkiye Yayıncılar Birliği Derneği, Basım Yayın Birliği Derneği, Türkiye Eğitim Yayıncıları Derneği
26 Aralık 2011